Wat gaan we ervoor doen?

1. Voldoende parkeerruimte voor bewoners, bezoekers en werknemers tegen aanvaardbare kosten

Activiteiten

Subdoel 1.1 - Goede benutting van beschikbare parkeercapaciteit met "blauwe zone" als belangrijkste instrument

1.1.1 - Uitbreiden en bijsturen parkeerregulering op basis van resultaten parkeermonitoring en klachten van bewoners en ondernemers en op basis van nieuwe ontwikkelingen (o.a. regelgeving en ICT)

1.1.2 - Parkeermonitoring door middel van meting van de parkeerdruk en op basis van ontvangen parkeerklachten

1.1.3 - Uitvoering geven aan het geactualiseerde parkeerbeleidsplan 2021

Subdoel 1.2 - Voldoende parkeergelegenheid voor bewoners, hun bezoekers en werknemers

1.2.1 - Waar nodig bijsturen van de parkeerregulering (op basis van maatwerk)

1.2.2 - Afspraken over parkeervoorzieningen bij nieuwbouwplannen, in beginsel worden deze parkeerplaatsen op eigen terrein gerealiseerd op basis van de Nota Parkeernormen.

1.2.3 - Handhaven op de parkeerregulering incl. afhandelen parkeerklachten en overtredingen

Subdoel 1.3 - Kostendekkende parkeerexploitatie (geen winstoogmerk)

1.3.1 - Actueel houden van de parkeerexploitatie

1.3.2 - Parkeertarieven baseren op effectiviteit en een sluitende parkeerexploitatie

Subdoel 1.4 - Voldoende stallingsmogelijkheden voor fietsen bij publiekstrekkers, ov-haltes en ruimtelijke ontwikkelingen

1.4.1 - Bijplaatsen van fietsenstallingen indien nodig en mogelijk

1.4.2 - Het voorschrijven van fietsparkeernormen bij (ruimtelijke) ontwikkelingen conform de Nota Parkeernormen

2. Diemen is een verkeersveilige gemeente

Activiteiten

Subdoel 2.1 - Duurzame veilige inrichting van gemeentelijke infrastructuur

2.1.1 - Herinrichtingen worden duurzaam veilig ingericht

2.1.2 - Verkeersveilige fietsroutes meenemen bij de uitvoering van bouwplannen/wegwerkzaamheden (in BLVC-plannen)

2.1.3 - Aanleg van snelheidsremmers bij de aansluitingen van de Treubweg en Venserweg op de Weesperstraat

2.1.4.- Onderzoek naar het verbeteren van de verkeersveiligheid op de Weesperstraat en op de oversteek op de Weteringweg

Subdoel 2.2 - Nul verkeersdoden op gemeentelijke wegen

2.2.1 - Deelname aan verkeersveiligheidscampagnes via de Vervoerregio Amsterdam

2.2.2 - Deelname aan het programma Doortrappen ter bevordering van de fietsveiligheid onder oudere fietsers

2.2.3 - Actief monitoren van de verkeersveiligheid op gemeentelijke wegen

Prestatie-indicatoren

Werkelijk 2021

Werkelijk 2022

Begroot 2023

Begroot 2024

Algemeen - % ziekenhuisopname na verkeersongeval met een motorvoertuig (verplicht)

33%

40%

20%

15%

Algemeen - % overige vervoersongevallen met een gewonde fietser (verplicht)

37%

32%

20%

20%

Algemeen - % doden na verkeersongeval met een motorvoertuig

0%

0%

0%

0%

3. Een goede bereikbaarheid en doorstroming van de mobiliteit

Activiteiten

Subdoel 3.1 - Geen regionaal sluipverkeer door Diemen, zoveel mogelijk doorgaand autoverkeer via auto(snel)wegen en gebiedsontsluitingswegen

3.1.1 - We streven naar een maximumsnelheid binnen de bebouwde kom van 30 kilometer per uur, tenzij dit niet mogelijk is

3.1.2 - Afstemmen informatiesystemen (bewegwijzering/navigatie) op hoofdroutes

3.1.3 - Medewerking aan de nieuwe HOV-busverbinding IJburg-Weesp en IJburg-station Bijlmer-Arena met omzetten van de parallelweg van de A1 tussen knooppunt Diemen en de Maxis naar een busbaan zonder ontheffinghoudersregeling

Subdoel 3.2 - Goede doorstroming van het autoverkeer op lokale hoofdwegen

3.2.1 - Waarborgen ontsluitingsfunctie d.m.v. advisering bij herinrichtingen en herontwikkelingen (o.a. Scheepskwartier, Vlindertuin, Holland Park)

3.2.2 - Aanpassen hoofdverkeersstructuur Diemen Zuid (o.a. openstellen busbaan, aanleg rotonde, invoering 30 km/uur)

Subdoel 3.3 - Geen vrachtverkeer van en naar bedrijventerreinen door de woonwijken

3.3.1 - Zorgen voor behoud van goede rechtstreekse aansluiting van werkgebieden op het hoofdwegennet

3.3.2 - Begeleiden/beïnvloeden bedrijven bij vestigingsplaatskeuze en routekeuze

3.3.3 - Afremmen vrachtverkeer bij herinrichting van woongebieden

3.3.4.- Voortzetten regionale samenwerking Green Deal Zero Emission stadslogistiek

Subdoel 3.4 - Voldoende (oplaad)mogelijkheden voor elektrische voertuigen

3.4.1 - Realiseren van een dekkend en vraaggestuurd netwerk van laadpalen voor elektrische auto’s, in samenwerking met het projectbureau MRA-e. We onderzoeken de haalbaarheid van drie snellaadpunten.

3.4.2 - In samenwerking met het projectbureau MRA-e onderzoeken van mogelijkheden voor plaatsing van laadvoorzieningen van alleen op aanvraag naar pro actief op basis van bezetting/gebruik en potentieel gebruik door deelmobiliteit

3.4.3 - Uitbreiden en monitoren van het aanbod van elektrische deelmobiliteit (o.a. auto’s, (bak-)fietsen en scooters). Daarbij onderzoek naar de haalbaarheid van een deelmobiliteitshub.

Subdoel 3.5 - Een dekkend (regionaal) netwerk voor fietsers en voetgangers

3.5.1 - Verbeteren van zwakke schakels in het fietsnetwerk; onder andere onderzoek naar het verbeteren van de fietsoversteek op de Weteringweg en het voorbereiden van de verbreding van het brugdek van de Diemerbrug ten behoeve van het fietsverkeer.

3.5.2 - Voorstel voor de vervolgaanpak op basis van haalbaarheidsonderzoek naar een nieuwe fietsverbinding van Plantage De Sniep naar station Diemen-Zuid over de Weespertrekvaart

Prestatie-indicatoren

Werkelijk 2021

Werkelijk 2022

Begroot 2023

Begroot 2024

Algemeen - Waardering bereikbaarheid bedrijfslocatie voor bevoorrading (verplicht)1

nb

nb

nb

nb

3.4 - Totaal aantal laadpalen voor elektrische motorvoertuigen

71

87

125

145

  1. Deze verplichte indicator is komen te vervallen.

4. Goed openbaar vervoer

Activiteiten

Subdoel 4.1 - Goede openbaar vervoer ontsluiting van woonwijken, winkelcentra, werkgebieden en recreatiegebieden

4.1.1 - Het belang van Diemen inbrengen bij de nieuwe concessieverlening vanaf 2025 voor de concessie Amsterdam door Vervoerregio Amsterdam en de jaarlijkse vervoerplannen GVB

4.1.2 - Participeren in het onderzoek van de gemeente Amsterdam naar een nieuwe HOV-busverbinding van IJburg via Diemen naar station Bijlmer-Arena en naar station Weesp.

4.1.3 - De belangen van Diemen inbrengen in regionale en nationale onderzoeken zoals onder andere OV Toekomstbeeld 2040, OV SAAL middellange termijn en Amsterdam Bay Area (o.a. IJmeerlijn) en het toekomstige metronet.

4.1.4 - Het verbeteren van de overstapmogelijkheden bij het OV-knooppunt Diemen-Zuid door het realiseren van een nieuwe brug voor fietsers en voetgangers

Subdoel 4.2 - Goed bereikbare en toegankelijke OV-haltes

4.2.1 - de resterende bushaltes in Diemen Noord en Diemen Zuid worden aangepast bij groot onderhoud/herinrichting zodat deze goed bereikbaar en toegankelijk zijn

4.2.2 - OV-haltes zijn toegankelijk voor alle gebruikers

Subdoel 4.3 - Goede reizigersinformatie op de OV-haltes

4.3.2 - Controleren reizigersinformatie op haltes

4.3.2 - DRIS-panelen bij nieuwe haltes bij spooronderdoorgang

Subdoel 4.4 - Goede doorstroming van het openbaar vervoer

4.4.1 - Het behouden van een goede doorstroming van het openbaar vervoer bij herinrichtingen (o.a. herinrichting Vlinderbuurt, Scheepskwartier en aanpassing verkeersstructuur Diemen Zuid)

Stel uw tan:document zelf samen

SELECTIE

0 - geselecteerd

Direct downloaden


Volledige pdf