Wat gaan we ervoor doen?
1. Voldoende parkeerruimte voor bewoners, bezoekers en werknemers tegen aanvaardbare kosten
Activiteiten |
---|
Subdoel 1.1 - Goede benutting van beschikbare parkeercapaciteit met "blauwe zone" als belangrijkste instrument |
1.1.1 - Uitbreiden en bijsturen parkeerregulering op basis van resultaten parkeermonitoring en klachten van bewoners en ondernemers en op basis van nieuwe ontwikkelingen (o.a. regelgeving en ICT) |
1.1.2 - Parkeermonitoring door middel van meting van de parkeerdruk en op basis van ontvangen parkeerklachten |
1.1.3 - Uitvoering geven aan het geactualiseerde parkeerbeleidsplan 2021 |
Subdoel 1.2 - Voldoende parkeergelegenheid voor bewoners, hun bezoekers en werknemers |
1.2.1 - Waar nodig bijsturen van de parkeerregulering (op basis van maatwerk) |
1.2.2 - Afspraken over parkeervoorzieningen bij nieuwbouwplannen, in beginsel worden deze parkeerplaatsen op eigen terrein gerealiseerd op basis van de Nota Parkeernormen. |
1.2.3 - Handhaven op de parkeerregulering incl. afhandelen parkeerklachten en overtredingen |
Subdoel 1.3 - Kostendekkende parkeerexploitatie (geen winstoogmerk) |
1.3.1 - Actueel houden van de parkeerexploitatie |
1.3.2 - Parkeertarieven baseren op effectiviteit en een sluitende parkeerexploitatie |
Subdoel 1.4 - Voldoende stallingsmogelijkheden voor fietsen bij publiekstrekkers, ov-haltes en ruimtelijke ontwikkelingen |
1.4.1 - Bijplaatsen van fietsenstallingen indien nodig en mogelijk |
1.4.2 - Het voorschrijven van fietsparkeernormen bij (ruimtelijke) ontwikkelingen conform de Nota Parkeernormen |
2. Diemen is een verkeersveilige gemeente
Activiteiten |
---|
Subdoel 2.1 - Duurzame veilige inrichting van gemeentelijke infrastructuur |
2.1.1 - Herinrichtingen worden duurzaam veilig ingericht |
2.1.2 - Verkeersveilige fietsroutes meenemen bij de uitvoering van bouwplannen/wegwerkzaamheden (in BLVC-plannen) |
2.1.3 - Aanleg van snelheidsremmers bij de aansluitingen van de Treubweg en Venserweg op de Weesperstraat |
2.1.4.- Onderzoek naar het verbeteren van de verkeersveiligheid op de Weesperstraat en op de oversteek op de Weteringweg |
Subdoel 2.2 - Nul verkeersdoden op gemeentelijke wegen |
2.2.1 - Deelname aan verkeersveiligheidscampagnes via de Vervoerregio Amsterdam |
2.2.2 - Deelname aan het programma Doortrappen ter bevordering van de fietsveiligheid onder oudere fietsers |
2.2.3 - Actief monitoren van de verkeersveiligheid op gemeentelijke wegen |
Prestatie-indicatoren | Werkelijk 2021 | Werkelijk 2022 | Begroot 2023 | Begroot 2024 |
---|---|---|---|---|
Algemeen - % ziekenhuisopname na verkeersongeval met een motorvoertuig (verplicht) | 33% | 40% | 20% | 15% |
Algemeen - % overige vervoersongevallen met een gewonde fietser (verplicht) | 37% | 32% | 20% | 20% |
Algemeen - % doden na verkeersongeval met een motorvoertuig | 0% | 0% | 0% | 0% |
3. Een goede bereikbaarheid en doorstroming van de mobiliteit
Activiteiten |
---|
Subdoel 3.1 - Geen regionaal sluipverkeer door Diemen, zoveel mogelijk doorgaand autoverkeer via auto(snel)wegen en gebiedsontsluitingswegen |
3.1.1 - We streven naar een maximumsnelheid binnen de bebouwde kom van 30 kilometer per uur, tenzij dit niet mogelijk is |
3.1.2 - Afstemmen informatiesystemen (bewegwijzering/navigatie) op hoofdroutes |
3.1.3 - Medewerking aan de nieuwe HOV-busverbinding IJburg-Weesp en IJburg-station Bijlmer-Arena met omzetten van de parallelweg van de A1 tussen knooppunt Diemen en de Maxis naar een busbaan zonder ontheffinghoudersregeling |
Subdoel 3.2 - Goede doorstroming van het autoverkeer op lokale hoofdwegen |
3.2.1 - Waarborgen ontsluitingsfunctie d.m.v. advisering bij herinrichtingen en herontwikkelingen (o.a. Scheepskwartier, Vlindertuin, Holland Park) |
3.2.2 - Aanpassen hoofdverkeersstructuur Diemen Zuid (o.a. openstellen busbaan, aanleg rotonde, invoering 30 km/uur) |
Subdoel 3.3 - Geen vrachtverkeer van en naar bedrijventerreinen door de woonwijken |
3.3.1 - Zorgen voor behoud van goede rechtstreekse aansluiting van werkgebieden op het hoofdwegennet |
3.3.2 - Begeleiden/beïnvloeden bedrijven bij vestigingsplaatskeuze en routekeuze |
3.3.3 - Afremmen vrachtverkeer bij herinrichting van woongebieden |
3.3.4.- Voortzetten regionale samenwerking Green Deal Zero Emission stadslogistiek |
Subdoel 3.4 - Voldoende (oplaad)mogelijkheden voor elektrische voertuigen |
3.4.1 - Realiseren van een dekkend en vraaggestuurd netwerk van laadpalen voor elektrische auto’s, in samenwerking met het projectbureau MRA-e. We onderzoeken de haalbaarheid van drie snellaadpunten. |
3.4.2 - In samenwerking met het projectbureau MRA-e onderzoeken van mogelijkheden voor plaatsing van laadvoorzieningen van alleen op aanvraag naar pro actief op basis van bezetting/gebruik en potentieel gebruik door deelmobiliteit |
3.4.3 - Uitbreiden en monitoren van het aanbod van elektrische deelmobiliteit (o.a. auto’s, (bak-)fietsen en scooters). Daarbij onderzoek naar de haalbaarheid van een deelmobiliteitshub. |
Subdoel 3.5 - Een dekkend (regionaal) netwerk voor fietsers en voetgangers |
3.5.1 - Verbeteren van zwakke schakels in het fietsnetwerk; onder andere onderzoek naar het verbeteren van de fietsoversteek op de Weteringweg en het voorbereiden van de verbreding van het brugdek van de Diemerbrug ten behoeve van het fietsverkeer. |
3.5.2 - Voorstel voor de vervolgaanpak op basis van haalbaarheidsonderzoek naar een nieuwe fietsverbinding van Plantage De Sniep naar station Diemen-Zuid over de Weespertrekvaart |
Prestatie-indicatoren | Werkelijk 2021 | Werkelijk 2022 | Begroot 2023 | Begroot 2024 |
---|---|---|---|---|
Algemeen - Waardering bereikbaarheid bedrijfslocatie voor bevoorrading (verplicht)1 | nb | nb | nb | nb |
3.4 - Totaal aantal laadpalen voor elektrische motorvoertuigen | 71 | 87 | 125 | 145 |
- Deze verplichte indicator is komen te vervallen.
4. Goed openbaar vervoer
Activiteiten |
---|
Subdoel 4.1 - Goede openbaar vervoer ontsluiting van woonwijken, winkelcentra, werkgebieden en recreatiegebieden |
4.1.1 - Het belang van Diemen inbrengen bij de nieuwe concessieverlening vanaf 2025 voor de concessie Amsterdam door Vervoerregio Amsterdam en de jaarlijkse vervoerplannen GVB |
4.1.2 - Participeren in het onderzoek van de gemeente Amsterdam naar een nieuwe HOV-busverbinding van IJburg via Diemen naar station Bijlmer-Arena en naar station Weesp. |
4.1.3 - De belangen van Diemen inbrengen in regionale en nationale onderzoeken zoals onder andere OV Toekomstbeeld 2040, OV SAAL middellange termijn en Amsterdam Bay Area (o.a. IJmeerlijn) en het toekomstige metronet. |
4.1.4 - Het verbeteren van de overstapmogelijkheden bij het OV-knooppunt Diemen-Zuid door het realiseren van een nieuwe brug voor fietsers en voetgangers |
Subdoel 4.2 - Goed bereikbare en toegankelijke OV-haltes |
4.2.1 - de resterende bushaltes in Diemen Noord en Diemen Zuid worden aangepast bij groot onderhoud/herinrichting zodat deze goed bereikbaar en toegankelijk zijn |
4.2.2 - OV-haltes zijn toegankelijk voor alle gebruikers |
Subdoel 4.3 - Goede reizigersinformatie op de OV-haltes |
4.3.2 - Controleren reizigersinformatie op haltes |
4.3.2 - DRIS-panelen bij nieuwe haltes bij spooronderdoorgang |
Subdoel 4.4 - Goede doorstroming van het openbaar vervoer |
4.4.1 - Het behouden van een goede doorstroming van het openbaar vervoer bij herinrichtingen (o.a. herinrichting Vlinderbuurt, Scheepskwartier en aanpassing verkeersstructuur Diemen Zuid) |