1.02 Vervoerregio Amsterdam

1.02 Vervoerregio Amsterdam

Vestigingsplaats:

Amsterdam

Soort verbonden partij:

Publiekrechtelijk

Bestuurlijk belang:

De heren Jägers en Advocaat (gemeenteraadsleden) zijn lid van de Regioraad.

Mate van sturing:

Uitgebreide sturing

Het openbaar belang wat behartigd wordt:

De Vervoerregio Amsterdam behartigt de belangen van de deelnemende gemeenten op het gebied van verkeer en vervoer (openbaar vervoer, verkeersveiligheid, infrastructuur en duurzame mobiliteit).

Relatie met het programma:

Verkeer

Ontwikkelingen 2024:

Het doel van de Vervoerregio Amsterdam (VRA) is een duurzaam, efficiënt en toegankelijk vervoerssysteem voor alle veertien VRA gemeenten. Ook draagt de VRA bij aan diverse projecten op het gebied van verkeer en vervoer. In Diemen is de afgelopen jaren bijgedragen aan onder meer de spooronderdoorgang en de herinrichting van de Oost-West As.

De begroting 2024-2027 is het resultaat van enkele belangrijke ontwikkelingen en afspraken die zijn beschreven in de Kaderbrief 2024 van de Vervoerregio Amsterdam. Met deze begroting streeft de VRA ernaar om haar ambities te realiseren. Dit alles betekent niet dat voor alle ambities er nu geld beschikbaar is. Integendeel, VRA heeft te maken met financiële krapte. Ook personeelsschaarste en dure energie maken het lastig om de ambities te verwezenlijken. Hoewel VRA zich bewust is van zowel de schaarste als de financiële krapte, willen ze met deze begroting tóch de nodige ruimte creëren om de ambities te verwezenlijken. Dit willen ze doen door goede en slimme keuzes te maken. Voor Diemen heeft dit momenteel geen consequenties.

Vanaf 2024 kan de VRA geen beroep meer doen op externe financiële ondersteuning van het Rijk voor het weer op niveau brengen van het openbaar vervoer na de coronacrisis. Mede hierdoor beheert de VRA de concessies op een lager niveau. Daarbij legt de VRA de focus op bereikbaarheid, het verminderen van dubbele lijnen en kostenbeheersing. De precieze consequenties voor Diemen zijn op dit moment nog niet duidelijk. Eventuele wijzigingen worden doorgevoerd in een vervoerplan of concessie. In de begroting staan extra investeringen om verbeteringen te realiseren. VRA wil het openbaar vervoer beter laten functioneren en milieuvriendelijker maken. Ook wil men meer comfort bieden aan de reizigers.

Daarnaast blijft VRA trouw aan het principe van STOMP (Stappen, Trappen, Openbaar, Mobiliteitsdiensten en Privéauto). Hiermee zet men in op de bevordering van fietsgebruik als een integraal onderdeel van het mobiliteitsbeleid. Een ander cruciaal aspect s verkeersveiligheid. VRA wil ervoor zorgen dat het verkeer -en specifiek onze infrastructuur en vervoerssystemen - zo veilig mogelijk is voor alle weggebruikers. De VRA werkt daarvoor intensief samen met veertien gemeenten, de vervoerders en andere wegbeheerders.

Maatschappelijke risico's:

De Vervoerregio speelt een cruciale rol in de financiering, verduurzaming en de aansturing van het openbaar vervoer en daarnaast in de verbetering van de infrastructuur door middel van subsidiering van een groot aantal projecten. Zonder verbetering van de bereikaarheid komt de ruimtelijke en economische ontwikkeling van de regio in gevaar.

Financiële gegevens (€ x 1.000) :

Bron financiële gegevens:

Ontwerpbegroting 2024-2027. De gemeente Diemen draagt financieel niet bij aan de Vervoerregio Amsterdam.

Bijdrage 2023:

0

Bijdrage 2024:

0

Datum

Eigen vermogen

Vreemd vermogen

Resultaat

1 januari

0

149.109

0

31 december

0

26.726

0

Stel uw tan:document zelf samen

SELECTIE

0 - geselecteerd

Direct downloaden


Volledige pdf