Weerstandsratio

Bij de weerstandsratio zetten we de geïnventariseerde risico's af tegen de aanwezige weerstandscapaciteit. In onderstaande tabel de berekening van de gewogen risicobedragen.

Risicoprofiel begroting 2024

Volgnr.

Risico-omschrijving

Verwacht
(maximaal)
risicobedrag

Kans-
percentage

Gewogen
risico-
bedrag

Incidentele risico's

1.

Holland Park

1.200

30,0%

360

2.

Plantage De Sniep

390

30,0%

115

3.

Buitenlust

100

70,0%

70

4.

Specifieke uitkeringen van het Rijk

800

30,0%

240

Totaal risicoprofiel Incidenteel

1.590

475

Structurele risico's

5.

Herijking verdeling Gemeentefonds

2.900

90,0%

2.610

6.

Urentoerekening naar projecten

610

10,0%

60

7.

Bundeling Uitkeringen Inkomensvoorzieningen Gemeenten (BUIG)

600

30,0%

180

8.

Energiecrisis

500

50,0%

250

Totaal risicoprofiel Structureel

4.610

3.100

Totaal

6.200

3.575

Berekening weerstandsratio

De weerstandsratio wordt berekend voor de incidentele en structurele risico's. Aan de hand van de eerder genoemde gewogen risicobedragen en weerstandscapaciteit bepalen we hoe Diemen er voor staat.

Incidentele weerstandsratio =

Beschikbare weerstandscapaciteit

€ 32.882

=

69,2

Gewogen risicobedrag

€ 475

Structurele weerstandsratio =

Beschikbare weerstandscapaciteit

€ 5.539

=

1,8

Gewogen risicobedrag

€ 3.100

Conclusie

De incidentele weerstandsratio blijft 'Uitstekend'.

De grondexplotaties blijven, door de snelle ontwikkelingen en de grote geldstromen die hiermee gepaard gaan, een fors deel van het incidentele risico uitmaken.

De structurele weerstandsratio verbetert tot 'Ruim voldoende'.

De structurele weerstandsratio is enigszins vertekenend. De berekening van de structurele weerstandsratio is namelijk gebaseerd op het structurele begrotingssaldo van 2024. De ratio van 'Ruim voldoende' geeft aan dat er mogelijkheden zijn om middels ozb-verhogingen dekking te vinden. We weten ook dat vanaf 2026 het begrotingssaldo drastisch wijzigt. Dit is niet meegenomen in de berekening van de weerstandsratio. Met name de inkomsten vanuit het Rijk vormen het grootste risico. Ook de risico's van de 'open-einde' regelingen binnen het sociaal domein en de bijstand blijven groot.

Anticiperend hierop zijn we terughoudend met nieuw beleid en gebruiken we 2024 om de ambities van de gemeente te heroverwegen.

Stel uw tan:document zelf samen

SELECTIE

0 - geselecteerd

Direct downloaden


Volledige pdf