Weerstandsratio
Bij de weerstandsratio zetten we de geïnventariseerde risico's af tegen de aanwezige weerstandscapaciteit. In onderstaande tabel de berekening van de gewogen risicobedragen.
Risicoprofiel begroting 2024 | ||||
---|---|---|---|---|
Volgnr. | Risico-omschrijving | Verwacht | Kans- | Gewogen |
Incidentele risico's | ||||
1. | Holland Park | 1.200 | 30,0% | 360 |
2. | Plantage De Sniep | 390 | 30,0% | 115 |
3. | Buitenlust | 100 | 70,0% | 70 |
4. | Specifieke uitkeringen van het Rijk | 800 | 30,0% | 240 |
Totaal risicoprofiel Incidenteel | 1.590 | 475 | ||
Structurele risico's | ||||
5. | Herijking verdeling Gemeentefonds | 2.900 | 90,0% | 2.610 |
6. | Urentoerekening naar projecten | 610 | 10,0% | 60 |
7. | Bundeling Uitkeringen Inkomensvoorzieningen Gemeenten (BUIG) | 600 | 30,0% | 180 |
8. | Energiecrisis | 500 | 50,0% | 250 |
Totaal risicoprofiel Structureel | 4.610 | 3.100 | ||
Totaal | 6.200 | 3.575 |
Berekening weerstandsratio
De weerstandsratio wordt berekend voor de incidentele en structurele risico's. Aan de hand van de eerder genoemde gewogen risicobedragen en weerstandscapaciteit bepalen we hoe Diemen er voor staat.
Incidentele weerstandsratio = | Beschikbare weerstandscapaciteit | € 32.882 | = | 69,2 |
Gewogen risicobedrag | € 475 |
Structurele weerstandsratio = | Beschikbare weerstandscapaciteit | € 5.539 | = | 1,8 |
Gewogen risicobedrag | € 3.100 |
Conclusie
De incidentele weerstandsratio blijft 'Uitstekend'.
De grondexplotaties blijven, door de snelle ontwikkelingen en de grote geldstromen die hiermee gepaard gaan, een fors deel van het incidentele risico uitmaken.
De structurele weerstandsratio verbetert tot 'Ruim voldoende'.
De structurele weerstandsratio is enigszins vertekenend. De berekening van de structurele weerstandsratio is namelijk gebaseerd op het structurele begrotingssaldo van 2024. De ratio van 'Ruim voldoende' geeft aan dat er mogelijkheden zijn om middels ozb-verhogingen dekking te vinden. We weten ook dat vanaf 2026 het begrotingssaldo drastisch wijzigt. Dit is niet meegenomen in de berekening van de weerstandsratio. Met name de inkomsten vanuit het Rijk vormen het grootste risico. Ook de risico's van de 'open-einde' regelingen binnen het sociaal domein en de bijstand blijven groot.
Anticiperend hierop zijn we terughoudend met nieuw beleid en gebruiken we 2024 om de ambities van de gemeente te heroverwegen.