Integrale mobiliteitsvisie en verkeersveiligheid
In 2023 zijn we gestart met het opstellen van een integrale mobiliteitsvisie. Deze visie bevat de hoofdlijnen voor het gemeentelijk verkeers- en vervoersbeleid voor de komende jaren. Met dit document anticiperen we op de landelijke en regionale ontwikkelingen in het verkeer en vervoer. Belangrijke input vormt het Beleidskader Mobiliteit van de Vervoerregio Amsterdam en de Omgevingvisie Diemen 2040. Verkeersveiligheid is een belangrijk onderwerp in de mobiliteitsvisie. Voor het opstellen van onze mobiliteitsvisie is externe expertise nodig. De vorig jaar geraamde € 40.000 is op basis van de aanbesteding te krap gebleken. We ramen hiervoor in 2024 € 20.000 extra.
Daarnaast werken we aan veel projecten ter verbetering van de verkeerssituatie in Diemen. Het gaat dan om onder meer verkeersveiligheid, parkeren en nieuwe infrastructuur. Voorbeelden zijn het verbreden van de Diemerbrug voor voetgangers en fietsers, een studie naar een veilige fiets- en voetgangersoversteek op de Weteringweg en inzet op gedragsverandering door campagnes en het programma Doortrappen (over fietsveiligheid voor ouderen). Ook onderzoeken we hoe de Weesperstraat veiliger kan worden ingericht.
In het openbaar vervoer spelen zowel ontwikkelingen op korte als op lange termijn. In 2024 wordt de concessie Amsterdam voor al het metro-, tram- en busvervoer in Amsterdam, Duivendrecht en Diemen vernieuwd. Deze concessie gaat in met de dienstregeling voor 2025. Op langere termijn zijn er ontwikkelingen rond de bediening van de NS-stations (OV-SAAL). In 2024 wordt een onderzoek opgeleverd door de Vervoerregio over de effecten van een mogelijke wijziging in de treinbediening van een aantal stations aan de zuidkant van Amsterdam (Diemen-Zuid, Duivendrecht, Amsterdam RAI).